Mobiel verbruik in België

Gepost op 12/09/2019 door Katelijn Eelen
Mobiele data, 5G en de telecomspelers in België

Volgens Deloitte had 89% van de Belgen een gsm op zak in 2020, en vergeleken met 84% in 2018 zien we dan ook dat steeds meer mensen gebruikmaken van de functies die een gsm te bieden heeft. 

De cijfers liegen er niet om: mobiele data en het belang van de smartphone neemt in stijgende lijn toe. Zo zien we dat een smartphone ten opzichte van 2019 in 2020 ook door 65+-ers gebruikt wordt om hun bankrekening te controleren, om hun sociale media te checken en om een videogesprek te doen. In 2019 koos deze doelgroep er nog overwegend voor om deze handelingen uit te voeren via hun laptop. 

Volgens het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie liet ook de coronacrisis een diepe indruk na op de Belgische consumptie van mobiele data, wifi-netwerken en het belgedrag.

De boost van mobiele data en de opkomst van 5G

Dat mobiele data voor velen onmisbaar is geworden, hoeven wij je niet te vertellen. Het gebruik ervan kent dan ook een enorme piek. En dat zegt niet alleen ons buikgevoel. Ook de cijfers beamen deze bevindingen. Dat blijkt uit het jaarrapport van BIPT, het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie. 

Zo werd er in 2020, waarschijnlijk door COVID-19, meer gebruik gemaakt van telefonie over internet (57%) dan de traditionele telefonie (50%).

Ook het gebruik van internettelevisie (35%) en van televisie of video op aanvraag (32%) gaat in stijgende lijn, vergeleken met voorgaande jaren. 

Ook 4G draagt bij aan de stijging in het verbruik. Voor de opvolger van 4G, 5G, wordt er voorlopig gewerkt met testvergunningen. Proximus is de eerste actieve speler die 5G aanbiedt. Maar ook andere partijen, zoals Telenet, stappen aan boord van 5G-netwerken. Een 5G-netwerk zal sneller werken en een bredere capaciteit hebben.

De stagnering van bellen kende een einde

Mensen gebruiken hun gsm nog steeds om te bellen, de initiële functie van de eerste mobiele telefoon. Doorheen de coronacrisis in 2020 zagen we dat het aantal belminuten van Belgische mobiele abonnees zo’n 18% steeg ten opzichte van 2019, en nu rond 21,7 miljard minuten lag. 

Het belang van de sms blijft dalen

Met een straffe daling van 19%, kunnen we zeggen dat de gsm steeds minder voor sms’en gebruikt wordt. En dat is ook geen wonder. De berichtendiensten via internet winnen steeds meer aan populariteit. Denk maar aan Whatsapp en Messenger. We zien dan ook dat het datagebruik van de Belgische mobiele abonnees met 34% toenam. 

Bovendien was er in 2020 een lagere groei van het nationale dataverkeer ten opzichte van het jaar voordien. Dit is toe te wijzen aan het verplicht thuiswerken, en het gebruik van wifi-netwerken. 

Mobiel abonnement: betaal jij te veel?

Een toename in gebruik gaat geregeld hand in hand met een prijsverhoging bij je abonnement. Daarom is het steeds belangrijk regelmatig gsm-abonnementen te vergelijken. In ons dossier over gsm-abonnementen gingen we daar al uitgebreid op in.

Waar het op neerkomt? Je moet voor jezelf uitmaken wat jij belangrijk vindt in een mobiel abonnement. Waarvoor gebruik jij je gsm het meest, en wat is dus de voornaamste ‘asset’ die jouw abonnement moet hebben?

  • Onbeperkt bellen
  • Onbeperkt sms’en
  • Onbeperkt dataverbruik
  • All-in-one

Nu je weet waar jij het meeste belang aan hecht voor een mobiel abonnement, kan het vergelijken beginnen! Met onze eenvoudige vergelijkingsmodule weet je in een handomdraai welk abonnement voor jou het voordeligst is. Zo kan je de maandelijkse rekening toch al een tikkeltje verlagen.

Daarnaast zien we ook dat de bundels aan belang winnen. De bundels waarbij vaste en mobiele diensten gecombineerd worden, groeiden met 14% en vertegenwoordigen 52% van de particuliere markt. 

Benieuwd naar de beste prijs voor jouw mobiele bundel? Vergelijk alle aanbieders via onze tool. Heb je hier nog vragen over of wil je graag meer weten over onze tool? Neem dan contact op met ons! 


Gerelateerde artikels

Posted on 04/01/2024 by Charles
Maandelijkse afrekening voor je energie: hoe werkt het?

Met de maandelijkse afrekening betaal je gewoon wat je de afgelopen maand aan energie hebt gebruikt, volgens de actuele energieprijzen. Het is eigenlijk net als de rekening van je telefoonmaatschappij. Hiervoor heb je wel een digitale meter nodig.  Heb je er eentje? Dan gaan we hieronder in op waarom het handig is voor vaste, variabele, […]

Lees het artikel
In deze blog lees je alles over het vermijden van slapende energiecontracten, zoals het herkennen van een slapend energiecontract en overstappen naar een nieuw contract.
Posted on 18/01/2023 by Katelijn Eelen
Het capaciteitstarief: wat verandert er?

Vanaf 2023 vervangt in Vlaanderen het capaciteitstarief voor een deel de huidige netwerkkosten. Dat systeem zou goedkoper moeten zijn voor velen en ons netwerk minder belasten. De overheid wil steeds meer inzetten om elektriciteit fossiele brandstoffen te laten vervangen. Om het netwerk te vrijwaren, moeten we ons gebruik aanpassen. Het capaciteitstarief helpt om bewuster om […]

Lees het artikel