Waarom is een goede netwerkdekking belangrijk?

Gepost op 05/08/2020 door Katelijn Eelen

Je mag dan nog zo’n straffe smartphone hebben, in combinatie met een pack dat jou alle data en belminuten geeft die je maar wil: als je nergens ontvangst hebt, ben je er niets mee! Daarom is netwerkdekking zo belangrijk. 

Misschien herken je het probleem: je netwerkdekking is erg slecht, en je wil daarom veranderen van provider. Maar… het is goed mogelijk dat een andere provider dit probleem ook niet kan oplossen! 

Bovendien is niet elke provider in elke regio beschikbaar.

We leggen je even uit hoe dat zit. 

 

De Grote Drie

In België heb je de keuze tussen een hele waaier aan providers van mobiele diensten. 

Wanneer je bij ons vergelijkt, zal je dit ook duidelijk merken: De meeste van deze providers noemen we ‘virtuele’ providers, omdat ze zelf over geen netwerk beschikken. Ze hebben zelf dus geen masten of kabels.

De enige providers die wel een netwerk hebben, zijn BASE, Proximus en Orange.

De kleinere providers maken dus gebruik van één van deze drie netwerken om hun diensten aan te bieden. Als je dus last hebt van een slechte netwerkdekking, zal het niet aan je provider liggen, maar aan één van de drie netwerken. 

Tip: als je voor een kleinere provider kiest (dus niet één van de Grote Drie), zal je ook geen onderhoudskosten voor het netwerk moeten betalen.

Welke provider gebruikt welk netwerk?

Proximus: Scarlet, Tango, Telindus, BICS

Base (Telenet Group): SFR, Mobile Vikings, Lycamobile, United Telecom, Nextel, D Digiweb, Join, e Fuser, Ergatel, Vectone Mobile, Allo RTL, Jim Mobile, Türk Telekom Mobile, Aldi Talk, Ello Mobile, Carrefour Mobile, Ortel Mobile

Orange: Voo, 5/5 Telecom, Tellink, Galaxy

Hoe weet je nu welk netwerk de beste dekking biedt?

 

De score van de BIPT

Op de website van de BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) kan je zogenaamde dekkingskaarten terugvinden: daar zie je welke provider het beste scoort, en met welke technologie je het netwerk bereikt (3G of 4G bijvoorbeeld, en binnenkort ook 5G).

Deze dekkingskaarten tonen je wel alleen de beschikbaarheid van een netwerk, niet de kwaliteit ervan.Er zijn bovendien nog andere factoren die de kwaliteit van je netwerkdekking kunnen verstoren:

  • De isolatie van gebouwen: hoe beter de isolatie, hoe slechter je signaal!
  • Het type toestel: niet alle smartphones hebben een uitstekende netwerkdekking, vooral de goedkoopste modellen hinken meestal achterop.
  • Het soort dienst: ben je aan het bellen, of ben je met een dataoverdracht bezig?

 

Welke provider kies ik? 

Het is dus handig om vooraf te kijken welk van de drie netwerken het hoogste scoort in je regio. 

Daarna heb je de keuze tussen allerhande providers. Ook die zal je moeten vergelijken. 

Maar hoe doe je dat nu het beste?

Prijsvergelijking, altijd de beste keuze

Stel, je kiest op basis van de dekkingskaarten van het BIPT welk netwerk de beste dekking biedt.  

Dan weet je nog niets over je abonnement. 

Hoeveel belminuten heb je nodig? Wat met datavolume? Heb je er al eens over nagedacht om je mobiele diensten, tv en internet in hetzelfde abonnement op te nemen?  We hebben nog een paar handige tips om zoveel mogelijk te besparen op je mobiel abonnement. 

Het komt erop neer om verschillende providers en abonnementen te vergelijken, zodat je steeds een pack kiest dat het voordeligst is voor jouw situatie. 

Daar komt nog eens bij dat als je op de website van de provider zelf vergelijkt, je in de meeste gevallen geen recht hebt op korting. Dit komt omdat de provider daar geen concurrentie heeft!

 

Wanneer je onze online vergelijker gebruikt, zetten we alle providers voor je op een rij. Je ziet dan ook meteen de beste promoties die ze aanbieden, en je past het aanbod gemakkelijk aan al je voorkeuren aan. Heb je gekozen? Dan schakelen wij je gratis over! 

 

Graag gedaan!

 

Heb je nog vragen, of kunnen we je helpen met een vergelijking? Laat ons iets weten, dan helpt ons team van experts je met plezier verder! 

 


Gerelateerde artikels

Posted on 03/01/2025 by Hans
Aansluiting elektriciteit aanvragen: hoe moet dat?

Moet je de aansluiting van je elektriciteit nog regelen? We gaan hier na wat je nodig hebt voor de aansluiting en hoe je deze best aanvraagt. Is een aansluiting verplicht? Op zich niet. Als je je eigen energie kan voorzien, dan ben je niet verplicht om aan te sluiten op een distributienet. Voor de meeste […]

Lees het artikel
Posted on 03/01/2025 by Hans
Betaal jij ook extra op je gas- of elektriciteitsfactuur voor telefonische hulp?

De Ombudsman voor Energie pleit ervoor dat klanten van energieleveranciers gratis telefonisch contact kunnen opnemen met de klantendienst. Momenteel bieden energiebedrijven kortingen aan klanten die aangeven geen telefonische hulp nodig te hebben van de klantendienst. Telefonische bereikbaarheid Dat energieleveranciers een goedkopere prijs aanbieden als er geen telefonische klantendienst aan verbonden is, is op zich toegestaan. […]

Lees het artikel