Hoe kan je zo goed mogelijk besparen op je mobiel abonnement?

Gepost op 05/06/2020 door Katelijn Eelen

Niemand wil te veel betalen voor mobiele diensten. Daarom kan je in onze handige module alle providers in België vergelijken, en het tarief vinden dat het beste bij je past. Prijsvergelijking blijft dus de beste manier om je kosten te verlagen. Wij vertellen je in dit artikel waar je nog op moet letten. 

 

Meer keuze, meer besparingen

De laatste jaren is het aantal providers dat mobiele diensten aanbiedt, sterk toegenomen. 

Dat is een goede zaak voor de consument, want hoe meer keuze er is, hoe meer je kan besparen. Wanneer je bij ons vergelijkt profiteer je meteen van de concurrentie tussen alle verschillende aanbieders in België!

 

Geen boetes meer

Net zoals dat bij energie het geval is, zal de consument dankzij de Telecomwet van 2012 geen verbrekingsvergoeding meer moeten betalen wanneer hij zijn contract voortijdig opzegt, en overschakelt naar een andere provider. 

Er is dus geen reden om niet aan prijsvergelijking te doen. 

 

Bewust kiezen

Waar moet je allemaal op letten bij het uitkiezen van een mobiel abonnement? Hou de volgende tips zeker in je achterhoofd voor je een beslissing maakt: 

Neem alle abonnementen bij dezelfde operator

Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van internet, tv en (mobiele) telefonie. Waarom zou je allemaal aparte contracten nemen? Het kost niet alleen heel wat moeite om al je contracten apart te beheren, je loopt ook kortingen mis

Als je kiest voor zogenaamde Quadruple-aanbiedingen heb je alle diensten (internet, tv, vaste telefonie en mobiele diensten) in één pakket. Meestal worden er extra kortingen en promoties aangeboden voor nieuwe klanten: die vind je meteen in onze vergelijkingsmodule

Nog meer besparen? Schrijf je hele gezin in voor zo’n Quadruple-aanbieding! Alle toestellen onder hetzelfde contract, dat bespaart je tijd én geld. 

Kies een abonnement op maat 

Maar liefst de helft van de Belgen betaalt in feite te veel voor zijn of haar gsm-abonnement. Hoe dat komt? Omdat ze een abonnement hebben dat niet is aangepast aan hun verbruik.

Het is dus essentieel om na te gaan hoeveel je verbruikt, en welk abonnement hier het beste op afgestemd is. Welke vragen kan je je stellen?

 

  • Hoeveel minuten bel ik ongeveer per maand?
  • Stuur ik veel sms’jes, of maak ik vooral gebruik van apps als Messenger of Whatsapp?
  • Verbruik ik veel mobiele data?
  • Bel ik vaak naar het buitenland? 

Zo stel je zelf een profiel samen, en weet je al snel wat je behoeften zijn.

Veel mensen maken de fout om voor een ‘goedkoop’ abonnement met weinig belminuten en data te kiezen. Wanneer je dan over je limiet gaat loopt je rekening enorm op, en staat je een onaangename verrassing te wachten als je afrekening in de bus valt! 

Het is ook niet raadzaam om een abonnement te nemen met te veel belminuten of data: waarom zou je extra betalen voor iets dat je niet gebruikt? 

 

Wees niet bang van kleinere providers

Proximus, Orange en BASE blijven de bekendste (en grootste) providers van mobiele diensten. Zij hebben hun eigen netwerk. 

Maar er zijn ook kleinere providers of MVNO’s (Mobile Virtual Network Operators) die evenzeer uitstekende diensten aanbieden. Denk aan Mobile Vikings, Scarlet Mobile of Jim Mobile. 

De MVNO’s beschikken niet over een eigen netwerk, maar gebruiken dat van één van de grote operatoren. Dat kan voordelig zijn voor jou: je betaalt niet extra voor het onderhouden, herstellen of uitbreiden van het netwerk.

Bij die MVNO’s heb je meestal ook recht op speciale kortingen en promoties, net omdat zij met de Grote Drie willen concurreren.

Laat je dus niet afschrikken omdat je de provider in kwestie niet kent! Zij zijn aan dezelfde regels gebonden als Telenet, BASE of Orange, en worden ook gecontroleerd door de Belgische Telecomregulator (BIPT).

 

De beste tip? 

Doe altijd aan prijsvergelijking via onze module

Zo zie je meteen op welke promoties en extra voordelen je recht hebt, zonder kleine lettertjes. Wij zijn onafhankelijk, en vergelijken alle providers op de Belgische markt. Wij tonen je exact wat je zal moeten betalen, zonder dat je bang moet zijn voor extra (verborgen) kosten. 

Heb je het perfecte abonnement gevonden? Dan schakelen wij je gratis over, en regelen alle administratie! Wanneer een nieuwe deal aan de horizon verschijnt, laten we je bovendien iets weten, zodat je opnieuw kosteloos en zonder zorgen kan overschakelen.

Heb je nog vragen over mobiele providers, of wil je de vergelijking maken? Wij helpen je met veel plezier verder! Laat ons iets weten, en ons team van experts vertelt je meteen welk abonnement het beste is voor jouw situatie. 

 


Gerelateerde artikels

Posted on 03/01/2025 by Hans
Aansluiting elektriciteit aanvragen: hoe moet dat?

Moet je de aansluiting van je elektriciteit nog regelen? We gaan hier na wat je nodig hebt voor de aansluiting en hoe je deze best aanvraagt. Is een aansluiting verplicht? Op zich niet. Als je je eigen energie kan voorzien, dan ben je niet verplicht om aan te sluiten op een distributienet. Voor de meeste […]

Lees het artikel
Posted on 03/01/2025 by Hans
Betaal jij ook extra op je gas- of elektriciteitsfactuur voor telefonische hulp?

De Ombudsman voor Energie pleit ervoor dat klanten van energieleveranciers gratis telefonisch contact kunnen opnemen met de klantendienst. Momenteel bieden energiebedrijven kortingen aan klanten die aangeven geen telefonische hulp nodig te hebben van de klantendienst. Telefonische bereikbaarheid Dat energieleveranciers een goedkopere prijs aanbieden als er geen telefonische klantendienst aan verbonden is, is op zich toegestaan. […]

Lees het artikel