Hoeveel voorschot moet ik betalen & hoe wordt dit berekend?

Posted on 12/02/2018 by Anke
voorschot berekenen energie

We krijgen regelmatig vragen van onze klanten over het voorschot dat energieleveranciers maandelijks aanrekenen. Om wat meer duidelijkheid te scheppen, hebben we een dossier uitgewerkt over ‘het voorschotbedrag’. Dit bedrag moet namelijk voldoende hoog liggen om het verbruik van het volledige jaar te dekken, maar mag natuurlijk ook niet té hoog liggen.

Voorschotten, wat zijn dat en waarom moet ik ze betalen?

Als je een contract hebt met een energieleverancier voor levering van aardgas en/of elektriciteit, dan ontvang je maandelijks een voorschotfactuur. Je betaalt dus maandelijks een vast bedrag als voorschot op je uiteindelijke jaarafrekening.

Wanneer je jouw jaarafrekening ontvangt, worden de inmiddels door jou betaalde voorschotten daarop in mindering gebracht. Een voorschotbedrag is dus een soort inschatting die gemaakt wordt voor de kosten over een heel jaar.

Bijbetalen of terugkrijgen?

Heb je een hoger verbruik dan ingeschat en valt de uiteindelijke eindfactuur hoger uit? Dan moet je bijbetalen. Heb je minder verbruikt dan ingeschat? Dan krijg je hetgeen je teveel betaalde teruggestort.

Een voorschotbedrag is dus niet altijd het exacte bedrag dat je uiteindelijk ook moet betalen. Want niemand kan voorspellen of je meer of minder gaat verbruiken over de periode van een jaar in de toekomst. Bijvoorbeeld omdat de winter strenger is geweest dan de winter van het vorige jaar, waardoor je moest verwarmen. Of je kinderen verlaten het huis en je verbruikt meteen veel minder elektriciteit. Een voorschot blijft dus een inschatting.

Om niet voor verrassingen te staan, is het dus belangrijk dat jouw voorschotbedrag zo correct mogelijk berekend wordt en zo dicht mogelijk aansluit bij het bedrag van je jaarlijkse afrekening (gebaseerd op je werkelijke verbruik).

De energieleverancier schat je verbruik in

De voorschotten die je moet betalen, worden voornamelijk ingeschat op basis van jouw elektriciteits- en/of aardgasverbruik van de afgelopen jaren. Daarbij houdt de leverancier rekening met eventuele aangekondigde prijsstijgingen, zoals stijging van kosten van distributie, transport, Turteltaks etc, of zoals al eerder aangegeven, rekening houdend met andere externe factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw verbruik omhoog of omlaag gaat.

Is dat verbruik om een of andere manier niet bekend bij de leverancier, dan gaan ze op basis van uw woon- & gezinssituatie een verbruik inschatten. Deze laatste methode is niet accuraat, dus probeer aan de hand van vorige eindafrekeningen zelf de leverancier te informeren.

Berekening jaarkost

Dat ingeschatte jaarlijkse verbruik wordt afgezet tegen het tarief dat je dient te betalen (zie tariefkaart). In principe wordt dat totaal bedrag (verbruik x tarief) gedeeld door 12 maanden om uit te komen op het maandelijkse voorschotbedrag.

Als er geen vorig verbruik is, bijvoorbeeld wanneer je verhuist, wordt jouw verbruik geschat op basis van het historische verbruik van de voorbije jaren op het aansluitingspunt of op basis van uw woon- en gezinssituatie.

Hoe berekenen wij je voorschot?

Als je de vergelijkingsmodule raadpleegt, worden de kosten berekend op basis van je gezinssamenstelling, woonsituatie, verbruik en opgegeven postcode. Hierbij vermenigvuldigen we je verbruik met de tarieven van alle leveranciers. De zogenaamde energiekosten. Daar tellen we ook nog de distributiekosten, netwerkkosten, taksen, toeslagen en BTW bij op. Vervolgens worden de kortingen en promoties waar je recht op hebt hier weer vanaf getrokken. Zo komen we tot een ingeschat totaalbedrag voor het komende jaar.

Gemiddeld voorschotbedrag

Wij berekenen het gemiddeld voorschot voor energie inclusief kortingen. Dit doen we door het totaalbedrag te delen door 12 (maanden). Je kan de gedetailleerde berekening bekijken via het rekenmachine bij het ingeschatte totaalbedrag.

Bereken hier zelf je voorschotbedrag

Ons berekende voorschot versus dat van de leverancier

Uit ervaring weten we dat het ingeschatte voorschot dat wij weergeven, niet altijd overeenkomt met dat van de energieleveranciers. Elke energieleverancier heeft zo zijn eigen berekeningsmethodes. We zien bijvoorbeeld dat leveranciers een bepaald risico opslag meerekenen in het voorschotbedrag. De leverancier houdt bijvoorbeeld ook nooit rekening bij de bepaling van het voorschotbedrag met eventuele korting waar je recht op hebt. Vaak zijn dat kortingen die afhankelijk zijn van jouw verbruik, en een leverancier kan die pas bepalen als hij je werkelijke verbruik kent.

Ons Advies: Houd het voorschotbedrag zonder kortingen aan. Op die manier kom je bij de jaarafrekening niet tot de vervelende vaststelling dat je moet bijbetalen! 

Kan ik dit bedrag ook aanpassen? En hoe?

Vind je het voorschot te hoog of te laag? Dan kan je dit ten alle tijden laten verlagen of verhogen bij je energieleverancier. Dit kan telefonisch via de klantendienst van de leverancier of via jouw login op de website van de leverancier. Maar je kunt het ook aan ons laten weten. Als jouw adviseur kunnen wij dit ook bij de leverancier aanvragen.

Bent je niet zéker welk voorschot je het best aanneemt? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze energie-experts op het nummer 011/37.38.00. Zij helpen je graag verder met AL je vragen.

Nog enkele onduidelijkheden rechtgezet:

Ik kies een goedkoper energiecontract, maar toch ligt mijn voorschot hoger dan eerst. Hoe kan dat?

Ondanks dat de energieprijs laag ligt, stegen wél de bijkomende kosten. Zo werd de btw verhoogd van 6% naar 21%, de transport- en distributiekosten zijn verhoogd en ga zo maar verder. Dit wil zeggen dat hetzelfde contract bij je huidige leverancier ook duurder wordt en vergelijken dus een goed idee is.

Mag mijn energieleverancier dit voorschotbedrag zomaar aanpassen?

Ja, de energieleverancier mag altijd je voorschot aanpassen. Wél moet de leverancier in kwestie dit goed kunnen onderbouwen en je kunnen vertellen ‘waarom’ ze het bedrag hebben verhoogd (of verlaagd).

Waarom verrekent de leverancier de kortingen nog niet in het voorschotbedrag?

Één van de redenen waarom energieleveranciers de kortingen niet verrekenen in het voorschotbedrag is dat ze je liever een stukje teruggeven op het einde van je afrekenperiode, dan dat ze je om geld moeten vragen. Ook geven leveranciers regelmatig korting op het verbruik, dit kan dan ook pas verrekend worden op het einde van je contractperiode. Daarnaast calculeren ze hierdoor ook een soort ‘risico’ mee in, wanneer jouw verbruik bijvoorbeeld enorm stijgt.


Om je bezoek aan onze website persoonlijker en makkelijker te maken, gebruikt onze website cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.
Got it!