Wat gebeurt er tijdens de overstap naar een andere energieleverancier?

Gepost op 09/05/2019 door Katelijn Eelen
Overstappen naar een andere energieleverancier

Overstappen naar een andere energieleverancier is vandaag de dag aantrekkelijker dan ooit.

Met onze makkelijke vergelijkingstool zie je in een oogopslag welke energieleverancier het best bij je past.

 

 

Zeker wanneer je jaarlijks overschakelt, kan je heel wat geld besparen. Dit dankzij de mooie welkomstkortingen waarvan je bij haast elke energieleverancier geniet.

Bovendien kost een overstap je nauwelijks nog tijd en moeite, en is het helemaal gratis. Je kiest een interessante energieleverancier die aansluit bij je verwachtingen, duwt op de knop “klant worden”, vult je gegevens in, en de aanvraag voor je nieuwe energiecontract is rond.

Je hoeft dan alleen nog maar even geduld te hebben tot je onder je nieuwe energieleverancier valt, want dit gebeurt niet meteen na de aanvraag van je nieuwe energiecontract.

Hieronder leggen we je uit wat er precies gebeurt tussen je aanvraag en de effectieve overstap naar je nieuwe energieleverancier!

Afhandeling van je aanvraag

De eerste horde richting de overstap naar een nieuwe energieleverancier, is je aanvraag, bijvoorbeeld via onze website.

Van zodra je ons hebt aangegeven dat je wil overstappen naar een andere energieleverancier, sturen wij jouw aanvraag dezelfde dag nog door naar de gewenste partij.

Nieuw energiecontract

Enkele dagen na aanvraag, ontvang je het energiecontract van je nieuwe energieleverancier in je mailbox of brievenbus.

We raden je aan om dit energiecontract zeker nog eens even na te lezen. Zo weet je voor de volle 100 procent wat je van je nieuwe energieleverancier mag verwachten.

Komt het contract bij nazicht toch niet helemaal overeen met je verwachtingen en heb je het gevoel dat je net iets te snel hebt gehandeld? Dan heb je nog altijd 14 dagen bedenktijd om op terug te vallen. Je kan de overstap dus alsnog annuleren. No stress!

Stuur in dat geval wel zeker een aangetekende brief waarin je vermeldt dat je afstand doet van je keuze. Een reden voor de beëindiging van het contract, is hierbij niet nodig.

De opzegtermijn

Na de ondertekening van je nieuwe energiecontract, gaat je opzegtermijn in. Deze duurt één maand, bij welke energieleverancier je ook bent aangesloten.

Daarnaast moet je je geen zorgen maken over de opzeg van je huidige energiecontract via e-mail of per aangetekende brief. Je nieuwe energieleverancier regelt dit namelijk allemaal voor jou!

Proficiat, je overstap is rond

Is je opzegtermijn van maximaal 35 dagen voorbij?

Dan stap je hierna automatisch over naar je nieuwe energieleverancier.

Je valt dus niet zonder stroom voor een aantal uren of dagen, maar krijgt gewoon van de ene dag op de andere een nieuwe energieleverancier zonder dat je hiervan iets ondervindt.

Het enige wat je wél opmerkt, is een lagere energiefactuur.

Nooit eerder overgestapt?

Dan betaal je op dit moment hoogstwaarschijnlijk te veel voor jouw energie.

Om het maximale op je energiefactuur te besparen, stap je het best jaarlijks over van energieleverancier om telkens van welkomstkortingen te genieten.

Let wel, alvorens je zomaar de keuze maakt om over te stappen naar een andere energieleverancier, bekijk je het best even of dit het juiste overstapmoment is voor jou.

Dit is belangrijk als je al zonnepanelen hebt, maar ook als je nog recht hebt op kortingen bij je andere leverancier. Om van je volledige promotie te profiteren blijf je altijd het beste één jaar klant.

Energieleveranciers werken met voorschotten en een jaarlijkse afrekening. Verander je dus van energieleverancier voor de zomer? Dan zal je afrekening hoger liggen dan wanneer je na de zomermaanden opstapt.

Bovendien is overstappen op het moment van de meteropname (of eindafrekening) een gemakkelijk moment. Dan krijg je namelijk maar één keer een jaarafrekening. Want bij de overstap, krijg je uiteraard een afrekening voor de laatste periode dat je klant bent geweest bij de leverancier.


Gerelateerde artikels

Posted on 04/01/2024 by Charles
Maandelijkse afrekening voor je energie: hoe werkt het?

Met de maandelijkse afrekening betaal je gewoon wat je de afgelopen maand aan energie hebt gebruikt, volgens de actuele energieprijzen. Het is eigenlijk net als de rekening van je telefoonmaatschappij. Hiervoor heb je wel een digitale meter nodig.  Heb je er eentje? Dan gaan we hieronder in op waarom het handig is voor vaste, variabele, […]

Lees het artikel
In deze blog lees je alles over het vermijden van slapende energiecontracten, zoals het herkennen van een slapend energiecontract en overstappen naar een nieuw contract.
Posted on 18/01/2023 by Katelijn Eelen
Het capaciteitstarief: wat verandert er?

Vanaf 2023 vervangt in Vlaanderen het capaciteitstarief voor een deel de huidige netwerkkosten. Dat systeem zou goedkoper moeten zijn voor velen en ons netwerk minder belasten. De overheid wil steeds meer inzetten om elektriciteit fossiele brandstoffen te laten vervangen. Om het netwerk te vrijwaren, moeten we ons gebruik aanpassen. Het capaciteitstarief helpt om bewuster om […]

Lees het artikel