Kost het veel moeite om mijn energiecontract op te zeggen?

Maar al te vaak horen we dat mensen uit gewoonte jarenlang bij dezelfde energieleverancier blijven. Ze hebben geen zin in de administratie die bij een overstap komt kijken, of ze vrezen een verbrekingsvergoeding te moeten betalen. Niets is minder waar!  Je energiecontract opzeggen is een fluitje van een cent, de beste manier om te besparen en volledig gratis.

Hoe je energiecontract opzeggen?

Je hoeft er zelfs helemaal niets voor te doen.

Jij vergelijkt in onze vergelijkingstool de tarieven van alle leveranciers in België, en kiest de leverancier die het beste bij jou past (en dus het meest voordelige tarief biedt). Je registreert je bij ons, en laat weten dat je wilt overschakelen. Wij stellen je nieuwe leverancier op de hoogte, die op zijn beurt de netbeheerder en je oude leverancier verwittigt. En dat volledig gratis.

Het enige waar je rekening mee moet houden is de wettelijk bepaalde opzegtermijn van 35 dagen.

Ter illustratie: een consument beslist op 1 februari om via ons over te schakelen naar leverancier X omdat die een voordeliger tarief aanbiedt dan zijn huidige leverancier Y. Wij regelen de overstap. De opzegtermijn moet dan wel gerespecteerd worden, dus rond 6 maart zal het contract bij Y aflopen en het nieuwe contract bij X ingaan. Dit verloopt zonder onderbrekingen. Het enige wat leverancier Y nog zal doen is een eindafrekening sturen.

Gedaan met verbrekingsvergoedingen

In veel gevallen gaat de consument er verkeerdelijk van uit dat hij een verbrekingsvergoeding zal moeten betalen wanneer hij het energiecontract met zijn huidige leverancier vroegtijdig stopzet. Dit weerhoudt hem dan om over te schakelen wanneer een voordeliger tarief zich aandient.

Dit is echter onterecht: in 2012 heeft de wetgever beslist om de verbrekingsvergoeding af te schaffen. Dit om de consument in bescherming te nemen, en er dus voor te zorgen dat prijsvergelijking en overstappen naar een voordeliger tarief niet langer afgestraft, maar gestimuleerd wordt..

De consument kan dus wanneer hij wil tarieven vergelijken en indien gewenst veranderen van leverancier, zonder extra kosten

Let wel: De wet geldt voor gezinnen en KMO’s, maar niet voor grotere bedrijven. Zoals vastgelegd in de wet kunnen bedrijven die meer verbruiken dan 50 MWh elektriciteit en 100 MWh aardgas (en dus per definitie geen KMO meer zijn) wél nog aan de verbrekingsvergoeding worden gehouden.

Vergelijken en overstappen

Via ons overstappen naar een voordeligere energieleverancier kost dus geen geld of moeite. Omdat ook de wetgever overtuigd is van het nut van prijsvergelijking, is er voor de consument geen enkele reden bij zijn huidige leverancier te blijven wanneer hij ergens anders een beter tarief kan vinden. Op elk moment kan hij er dus voor kiezen om zijn energiefactuur tegen het licht te houden, en over te schakelen indien gewenst.

Elektriciteit & gas vergelijken | Factuurservice

Nog vragen? Contacteer gerust  ons team!

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons

Mogen we je gegevens gebruiken om je relevante advertenties te laten zien?
Onze partners verzamelen gegevens en gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en te meten.
Bekijk hoe wij en onze partners gegevens verzamelen en gebruiken.
Akkoord