Om de hoeveel tijd switch je best van energieleverancier?

Gepost op 19/12/2024 door Hans

Het is makkelijker dan ooit om te veranderen van energieleverancier. Gelukkig, want er bestaan grote prijsverschillen en daar kan je als consument alleen maar beter van worden. Maar het is niet slim om té vaak te switchen, want daarmee schiet je soms in je eigen voet. Dit is waarom.

De gas- en elektriciteitsprijzen zijn met 8% gestegen in december 2024. Dat is niet verwonderlijk in de donkere en koude maanden van het jaar, omdat de vraag nu eenmaal hoog is. De voorbije herfst was dan nog eens uitzonderlijk grauw en windstil, wat voor zonne- en windenergie een dubbele streep door de rekening was. Een ‘Dunkelflaute’, heet dat met een mooi Duits woord. Het gevolg: de (dure) aardgascentrales moeten weer in gang schieten en dat duwt alle prijzen de lucht in.

Beter één korting in de hand… 

Dat is een trigger voor veel consumenten om van leverancier te switchen, want zo kunnen ze soms tientallen euro’s per maand uitsparen. De promo’s zijn daar duidelijk over. Alleen horen er bij een energiecontract, zoals bij elke overeenkomst, ook kleine lettertjes. En die zeggen soms iets anders.

Welkomstkortingen bestaan in geuren en kleuren en op alle soorten van tarieven (de dynamische, de variabele en de vaste). Soms gaat het om een aantal eurocent op je verbruik per kWh, soms is het een bedrag dat afgetrokken wordt van je vaste vergoeding. Meestal krijg je die korting gaandeweg naarmate je eerste jaarcontract loopt. Als je pakweg 100 euro welkomstkorting krijgt en je stapt al na drie maanden weer op, dan mis je 75 euro voordeel.

Gratis bestaat niet

Administratie is voor niemand een pretje, en reken maar dat energieleveranciers dat ook doorrekenen. Als te veel klanten om de haverklap een overstap maken, dan kost hen dat allemaal tijd en geld. Uiteindelijk zullen ze die kosten doorrekenen en dan komt dat toch weer bij ons als consumenten terecht. Een lose-lose situatie dus. 
Om te veel overstappen te ontmoedigen, betaal je de abonnementskosten van een energieleverancier daarom vaak al bij het begin van je contract voor een heel contractjaar. Ook daar speelt hetzelfde verhaal: als je te snel switcht, zie je dat geld niet meer terug. Per kwartaal van leverancier switchen, daar wordt niemand beter van.

Aanbieders.be: niet te veel en niet te weinig

Dan blijft de vraag: hoe vaak stap je dan best wel over? Hoe dan ook is het nuttig om elk jaar eenmaal te checken, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook de overstap moet maken. Reken daarvoor op onze expertise: wij zorgen dat het totaalplaatje duidelijk wordt, niet enkel de fluoletters van de promo.


Gerelateerde artikels

Posted on 03/01/2025 by Hans
Aansluiting elektriciteit aanvragen: hoe moet dat?

Moet je de aansluiting van je elektriciteit nog regelen? We gaan hier na wat je nodig hebt voor de aansluiting en hoe je deze best aanvraagt. Is een aansluiting verplicht? Op zich niet. Als je je eigen energie kan voorzien, dan ben je niet verplicht om aan te sluiten op een distributienet. Voor de meeste […]

Lees het artikel
Posted on 03/01/2025 by Hans
Betaal jij ook extra op je gas- of elektriciteitsfactuur voor telefonische hulp?

De Ombudsman voor Energie pleit ervoor dat klanten van energieleveranciers gratis telefonisch contact kunnen opnemen met de klantendienst. Momenteel bieden energiebedrijven kortingen aan klanten die aangeven geen telefonische hulp nodig te hebben van de klantendienst. Telefonische bereikbaarheid Dat energieleveranciers een goedkopere prijs aanbieden als er geen telefonische klantendienst aan verbonden is, is op zich toegestaan. […]

Lees het artikel