Hoe sluit ik een nieuw energiecontract af?

Gepost op 01/01/2020 door Katelijn Eelen

Heb je een nieuwe woning gebouwd, en is het tijd om je meters te openen? Of ben je verhuisd en wil je een energiecontract afsluiten voor je nieuwe stek? Misschien wil je gewoon een nieuw contract afsluiten omdat het oude te duur was of niet bij je behoeften paste? In dit artikel leggen we je uit wat je moet doen om een nieuw energiecontract af te sluiten, en hoe gemakkelijk het is om via ons over te schakelen van leverancier!

Je gaat een nieuwe woning bouwen

Dan is het erg belangrijk om op voorhand je energievoorzieningen te regelen: Het hele proces kan minstens een paar weken in beslag nemen, en je wilt toch niet zonder stroom of verwarming zitten als je huis helemaal af is? Je zal namelijk een energiecontract moeten afsluiten vóór de netbeheerder langskomt om je energiemeter(s) te installeren.

Hoe doe je dat?

Er zijn verschillende manieren om een contract af te sluiten:

Normaal gezien kan je kan een energiecontract afsluiten via de telefoon, tijdens een bezoek van een verkoper, in een verkooppunt of via de website van de leverancier. 

Wanneer je telefonisch een contract hebt afgesloten, heb je zeven dagen bedenktijd nadat je ondertekend hebt (dus via e-mail een ondertekend exemplaar hebt opgestuurd). Wil je toch geen contract afsluiten met de leverancier in kwestie? Dan zal je binnen de zeven dagen schriftelijk moeten laten weten dat je je bedacht hebt. 

Is er een verkoper bij je aan de voordeur geweest? Dan kan je veertien dagen na ondertekening het contract annuleren.

De meeste mensen gaan echter via de websites van de verschillende leveranciers op zoek naar een voordelig energiecontract. Het internet is inderdaad de snelste manier om een contract te vinden én af te sluiten, alleen is het erg belangrijk waar je gaat zoeken. Onderaan dit artikel vertellen we je perfecte manier om snel het meest voordelige energiecontract te vinden.

Je gaat verhuizen

In principe volg je hetzelfde proces als wanneer je een nieuw huis hebt gebouwd: wanneer je afgesloten meters wilt heropenenn zal je ook eerst een contract met een nieuwe leverancier moeten afsluiten. Je zal bovendien je oude leverancier minstens drie weken voor je verhuist op de hoogte moeten brengen dat je het contract wilt beëindigen of overdragen naar je nieuwe adres. Daarna zal je ook nog de energieovernamedocumenten en meterstanden moeten invullen en doorsturen. 

Klinkt als veel werk, niet? Gelukkig hebben wij daar een oplossing voor.

Wanneer je van onze gratis verhuisservice gebruikmaakt, zorgen wij ervoor dat je gratis en zonder onderbrekingen overstapt naar een nieuwe, meer voordelige energieleverancier.

Daar hoef je zelf niets voor te doen! Je hoeft alleen maar rekening te houden met de wettelijke opzegtermijn van 35 dagen. Laat ons dus op tijd weten wanneer je gaat verhuizen, wij doen de rest! 

Maar je kan natuurlijk ook altijd van onze gratis online vergelijker gebruikmaken, of je nu verhuist of niet!  

Waarom is prijsvergelijking essentieel bij een nieuw energiecontract?

Sinds in 2012 de verbrekingsvergoeding is afgeschaft, werkt de energiemarkt in België volgens het principe van vrije concurrentie. Dat wilt zeggen dat elke leverancier vrij is om promoties en voordelen aan te bieden. Maar, je kan alleen maar gebruikmaken van die voordelen en promoties als je aan online vergelijking doet! Wanneer je op de website van de leveranciers zelf gaat kijken, zal je zien dat hun tarieven steeds hoger liggen dan bij ons! Op hun eigen website hebben ze immers geen concurrentie.

Bij ons zie je meteen de promoties en prijzen van alle energieleveranciers in België. Omdat zij allemaal in ons aanbod zijn opgenomen, ben je zeker van de laagste tarieven

Bovendien kan je dankzij onze handige filters het aanbod volledig naar jouw noden aanpassen.

Heb je de voordeligste leverancier gevonden? Dan schakelen wij je gratis over! Daar hoef je zelf niks voor te doen. Wij brengen je oude én nieuwe leverancier op de hoogte, en zorgen ervoor dat je zonder onderbrekingen overstapt. 

Maar daar stopt onze dienstverlening niet! Is je welkomstkorting verlopen, of is er een nieuw, voordeliger tarief? Dan geven we je een seintje, en kan je opnieuw gratis overstappen! Wij willen er namelijk voor zorgen dat je nooit nog een cent te veel betaalt voor je energie, en dat doe je door geregeld je contract te herbekijken.

Heb je nog een vraag over je energiecontract, of kunnen we je helpen met een vergelijking? Laat ons iets weten, dan helpt ons team van experts je met veel plezier verde


Gerelateerde artikels

Posted on 04/01/2024 by Charles
Maandelijkse afrekening voor je energie: hoe werkt het?

Met de maandelijkse afrekening betaal je gewoon wat je de afgelopen maand aan energie hebt gebruikt, volgens de actuele energieprijzen. Het is eigenlijk net als de rekening van je telefoonmaatschappij. Hiervoor heb je wel een digitale meter nodig.  Heb je er eentje? Dan gaan we hieronder in op waarom het handig is voor vaste, variabele, […]

Lees het artikel
In deze blog lees je alles over het vermijden van slapende energiecontracten, zoals het herkennen van een slapend energiecontract en overstappen naar een nieuw contract.
Posted on 18/01/2023 by Katelijn Eelen
Het capaciteitstarief: wat verandert er?

Vanaf 2023 vervangt in Vlaanderen het capaciteitstarief voor een deel de huidige netwerkkosten. Dat systeem zou goedkoper moeten zijn voor velen en ons netwerk minder belasten. De overheid wil steeds meer inzetten om elektriciteit fossiele brandstoffen te laten vervangen. Om het netwerk te vrijwaren, moeten we ons gebruik aanpassen. Het capaciteitstarief helpt om bewuster om […]

Lees het artikel