Overstappen naar een andere leverancier of operator: een voorbeeld

Posted on 28/08/2018 by Anke
Voorbeeld: overstappen naar een andere leverancier of operator
De tijd vliegt.Nadat we van ons werk thuiskomen, willen we graag iets eten, gaan sporten, iets gaan drinken met vrienden of gewoon in onze luie zetel kruipen om televisie te kijken.Waar we géén zin in hebben, is onze facturen uitpluizen en zoeken naar goedkopere tarieven. Een gemiste kans, want onze energiefactuur blijft maar stijgen. Gelukkig is er goed nieuws: vergelijken gaat sneller dan je zou vermoeden en ook overstappen is lang niet zo lastig als je misschien zou denken.Ook besparen tot € 350 per jaar? Lees hieronder waarom vergelijken gewoon common sense is als je al een jaar of langer bij dezelfde leverancier bent, en ontdek hoe we een écht huishoudboekje van een gezin onder de loep namen om een flinke besparing te realiseren.

De fabels rond vergelijken en overstappen

Dat vergelijken veel tijd kost, is een illusie. Een voor een de websites van alle energieleveranciers en operators bezoeken en de tarieven vergelijken, is uiteraard een werk van lange adem. Maar als je een vergelijkingsmodule gebruikt, hoeft het allemaal niet zo lang te duren. Je krijgt namelijk in een oogopslag alle tarieven te zien, en dat bovendien op basis van je verbruik. Hier kruipt niet veel tijd in, toch?“Ik ben al heel lang klant, dus ik geniet al van het voordeligste tarief,” horen we vaak.Was het maar waar.Tegen de logica in worden nieuwe klanten vaak meer beloond dan bestaande klanten. Om nieuwe klanten aan te trekken, pakken leveranciers uit met verschillende aanbiedingen. Het zijn echter de bestaande klanten die voor deze aanbiedingen opdraaien. Vergelijk dus regelmatig (of op z’n minst na een jaar) je contracten en abonnementen.Een beter tarief gevonden? Overstappen gaat heel gemakkelijk; qua administratieve rompslomp en geregel, is alles veel eenvoudiger geworden tegenover vroeger. Meer nog, wij regelen met veel plezier jouw overstap van a tot z. Zo hoef je je echt nergens zorgen over te maken. Achteraf houden we je graag proactief op de hoogte van mogelijke besparingen.Het is trouwens niet zo dat je niet kunt besparen omdat je al let op je verbruik. Ook met een voordeliger tarief kun je een mooi bedrag besparen. Alle beetjes samen, maken een groot verschil.

Uit het leven gegrepen

Levi (36) en Ella (34) stapten 10 jaar geleden in het huwelijksbootje. Samen hebben ze een zoontje, Mats (8). Vier jaar geleden verhuisden ze van een appartement naar een rijhuis. Dat betekende uiteraard een aanzienlijke investering voor het jonge gezin: maandelijks betalen ze € 1.200 om de lening af te lossen. Het totaal van hun lening, autoverzekeringen, energie, tv, gsm-abonnementen en boodschappen, komt op € 2.300.Levi en Ella hebben een gezamenlijk inkomen van € 3.600.De vaste kosten voor energie en telecom van het gezin zien er als volgt uit:overstappen - maandelijkse kostenLevi en Ella vinden het belangrijk om hun energieverbruik zoveel mogelijk te drukken. Zo zetten ze toestellen niet op stand-by, maar schakelen ze deze volledig uit. Ook de opladers blijven niet in het stopcontact zitten na gebruik. Niet zo lang geleden werden ook alle lampen vervangen door spaarlampen. Maandelijks betaalt het gezin een voorschot van € 183,18 voor elektriciteit en aardgas.Momenteel betalen Levi en Ella ieder € 45 voor hun mobiel abonnement, met voldoende data om te streamen natuurlijk. Levi brengt namelijk heel wat uren door in zijn wagen, en hij vindt het belangrijk dat hij naar zijn favoriete playlists kan luisteren. Een vaste telefoonlijn is dan weer niet nodig; het gezin belt altijd mobiel of via het internet.‘s Avonds kijken Levi en Ella graag televisie. Ze hebben digitale tv, met een ruim aanbod aan films en series. Zo kunnen ze onbeperkt recente topfilms bekijken, zonder extra kosten voor de huur van bijkomstige films of series. Elke maand besteden ze € 89,39 aan internet en digitale tv.

Vergelijken en overstappen

Via onze vergelijkingsmodules voor energie en telecom gingen we op zoek naar de voordeligste leveranciers voor Levi en Ella. Hun mobiele abonnementen kunnen in ieder geval goedkoper: hun abonnement met 4 GB mobiele data, onbeperkt bellen en sms’en aan €45 kan worden vervangen door een abonnement met 6G mobiele data, 300 belminuten en onbeperkt sms’en aan € 25.Voor internet en tv kunnen ze maar liefst € 258 besparen en op hun energiefactuur € 445,20. Omdat hun contracten verouderd waren, hadden Levi en Ella geen recht meer op promoties en kortingen. Door over te stappen worden ze nieuwe klant bij de voordeligste leverancier en kunnen ze genieten van alle welkomstpromo’s.Als we alle besparingen optellen, kan het gezin maar liefst € 943,20 besparen op een jaar. Dat kan tellen!Besparingsboekje - overstappen loont

De energiefactuur

De wereld van internet, tv en telefonie is voor de meeste mensen inzichtelijk: de prijs van packs en abonnementen en wat je ervoor krijgt, is duidelijk en het volstaat om je noden in kaart te brengen om een geschikte deal te kiezen.Het tarievendoolhof van de energieleveranciers daarentegen, werkt vaak ontmoedigend voor consumenten.Als je niet weet wat er speelt, kun je al snel verdwalen.Ook interessant: De energiefactuur: wat betalen we eigenlijk?Goed om weten is dat je energiefactuur vooral de hoogte wordt ingejaagd door extra kosten. De energiekost zelf heeft betrekking om maximaal 35 procent van de factuur; de overige 65 procent wordt bepaald door de overheid en de netbeheerders. Deze kost is even hoog bij elke energieleverancier.Volgens schattingen neemt ongeveer 60 procent het duurste elektriciteitsproduct en 44 procent het duurste gasproduct af bij zijn leverancier. Het is met andere woorden in veel gevallen al mogelijk om te besparen bij je huidige leverancier, gewoon door een ander product te kiezen.Door te profiteren van de welkomstkortingen bij andere leveranciers, kun je natuurlijk nog meer besparen.

“Het goedkoopste tarief kan enkel online worden besteld”

Er wordt soms geschreven dat de beste tarieven alleen online beschikbaar zijn en dat de facturen via domiciliëring moeten worden betaald. Je zou ook geen gebruik kunnen maken van de telefonisch klantendienst.Dat klopt tot op zekere hoogte: er zijn producten die je alleen online kunt aanvragen en waarbij je alleen online je facturen kunt raadplegen, maar er zijn ook veel producten waarbij dat niet het geval is.Ervaring leert ons verder dat in slechts in drie van de twintig gevallen een domiciliëring verplicht is. Daarvoor word je vaak beloond met een extra korting van € 10 tot € 15.Niet interessant? Dan zijn er meer dan genoeg producten waarbij je niet via domiciliëring moet betalen.Vind hier de voordeligste product voor jouw situatie

Vergelijken loont

Kies je voor de leverancier met de goedkoopste basisprijs of de leverancier die de grootste korting toekent? Zolang je maar voordeliger uitkomt, maakt dat niet zo gek veel uit.Je kunt het vergelijken met tanken aan de pomp: als het tijd is om te tanken, kijk je vanzelf waar je dat het goedkoopst kunt doen. De pomp waar je de grootste korting krijgt, is dan de winnaar. Zo werkt het ook met contracten vergelijken: op het moment dat je contracten aflopen, kijk je waar je de grootste korting krijgt en waar je het minst moet betalen. Logisch, toch?Energie vergelijken | Telecom vergelijkenBespreek je graag persoonlijk de mogelijkheden? Aarzel dan niet om onze klantendienst te raadplegen op het nummer 011/37.38.00.

Mogen we jouw gegevens gebruiken om je relevante advertenties te laten zien?
Onze partners verzamelen gegevens en gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en te meten.
Bekijk hoe wij en onze partners gegevens verzamelen en gebruiken.
Akkoord