Ik wil veranderen van tv abonnement, hoe gaat dat in zijn werk?

Een tv abonnement met veel tv-zenders of alleen de basis, gewoon kijken of ook opnemen en terugspoelen… Voor ieders wens is er een geschikt abonnement, en overstappen is gemakkelijker dan ooit. Ontdek hieronder waar je rekening mee moet houden bij de keuze van een tv abonnement.

Een ander tv abonnement kiezen, is heel eenvoudig. De volgende afwegingen willen we zeker meegeven.

Dual play, triple-play of quadruple-play

De eerste afweging die je moet maken, is of je kiest voor dual play (internet + televisie), triple-play (internet + tv + vaste lijn) of quadruple-play (internet + televisie + vaste lijn + mobiel).

Telenet is de enige uitzondering op de regel. Zij bieden voor analoge tv ook een basispakket, dat je eventueel digitaal kunt uitbreiden.

Zenders en zenderpakketten

Doorgaans geniet je met een abonnement van een 30 à 80 zenders. De specifieke invulling verschilt per provider en per regio. De zender Studio 100 TV, bijvoorbeeld, is exclusief beschikbaar bij Proximus, en Orange heeft Eleven Sports voor de doorwinterde sportliefhebber. Providers als Scarlet hebben dan weer alles in huis om aan je basisnoden te voldoen.

Optioneel kun je deze basisabonnementen uitbreiden met extra zenderpakketten. Zo is je kijkervaring helemaal afgestemd op jouw interesses!

Activatie en aansluiting

De activatie van een nieuw tv-abonnement, kost je doorgaans ongeveer € 50. In sommige gevallen wordt je gratis geactiveerd op het netwerk van je nieuwe provider.

Voor de aansluiting heb je meestal de keuze om dat zelf te doen, of om je te beroepen op een technicus. Let wel dat we ‘meestal’ zeggen. Bij aanbieders als Scarlet, bijvoorbeeld, is doe-het-zelfinstallatie geen optie.

Aansluiting checken

Niet alle aanbieders gaan via dezelfde bekabeling.

Om een abonnement van Telenet te kunnen kiezen, moet je via een coax-kabel zijn aangesloten zijn op het kabeldistributienetwerk. Aanbieders zoals Proximus gaan dan weer via het telefoonnetwerk.

In de praktijk ben je dus afhankelijk van de voorziene technologie voor het tv-abonnement dat je kiest.

Ons advies? Doe de postcode-check of kijk zelf even rond in huis—de aanwezigheid van een vijf- of zespolig stopcontact (1) wijst op telefoonbekabeling, een coax-contactdoos (2) geeft de aanwezigheid aan van, je raadt het al, coax-bekabeling.

(1) telefoonaansluiting (2)

Heb je niet de nodige bekabeling om aan te sluiten bij de provider van je keuze?

Vaak kan hieraan wel een mouw worden gepast. Eventuele graafwerken en voorzieningen, moet je doorgaans zelf verzorgen.

Tv abonnement opzeggen en overstappen

Dankzij de nieuwe telecom-wet moet je geen verbrekingsvergoeding meer betalen, of toch in ieder geval als je je contract niet opzegt in de eerste zes maanden van de looptijd. In principe ben je dus een half jaar gebonden aan je provider. Als je vroeger opstapt, bedraagt de vergoeding maximaal de prijs van het abonnement van de eerste zes maanden.

Easy Switch of geen Easy Switch?

De Easy Switch-procedure maakt het heel gemakkelijk om te wisselen van tv-operator. Je nieuwe operator regelt de de-activering van diensten bij je oude leverancier, zonder gedoe en overbodige kosten.

Hieraan zijn twee voorwaarden verbonden:

  1. Je moet op z’n minst vast internet of tv hebben op hetzelfde adres. Maak je gebruik van een product voor professionele klanten? Dan is Easy Switch niet van toepassing.
  2. Je wil van operator veranderen voor internet en/of tv. Heb je beide diensten? Dan wordt Easy Switch automatisch toegepast op allebei. Wil je een gedeeltelijke migratie? Dan moet je uitdrukkelijk vragen om Easy Switch niet te gebruiken.

Tip: Geef voor de zekerheid nog een keertje je Easy Switch-nummer door aan de technicus of installateur. Hij kan bevestigen of je pakket effectief werd opgezegd.

Maak je geen gebruik van Easy Switch, bijvoorbeeld omdat je slechts gedeeltelijk overstapt, of verhuist en niet verandert van provider? Dan moet je de opzegging zelf doen. Dat doe je het best via aangetekend schrijven. Let op dat je dit pas doet als de nieuwe producten zijn geïnstalleerd. Zo voorkom je onderbrekingen.

De modem, decoder of Digicorder van je oude provider moet je uiteraard terug binnenbrengen of opsturen. Dat kan meestal gratis ofwel bij een winkelpunt, ofwel via de post.

Loop je ergens tegenaan? Aarzel dan niet om ons team te contacteren.

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons

Mogen we jouw gegevens gebruiken om je relevante advertenties te laten zien?
Onze partners verzamelen gegevens en gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en te meten.
Bekijk hoe wij en onze partners gegevens verzamelen en gebruiken.
Akkoord