Ik wil veranderen van internetprovider, hoe gaat dat in zijn werk?

Van internetprovider veranderen gaat tegenwoordig heel gemakkelijk. Het proces van veranderen en overstappen, hoeft je dan ook helemaal niet af te schrikken. Op één of twee weken tijd ben je doorgaans overgeschakeld, zonder verbrekingsvergoeding of administratieve rompslomp.

Waarom van internetprovider veranderen?

Door over te stappen naar een andere provider, kan je vaak veel sneller surfen voor hetzelfde geld, of aan dezelfde snelheid voor minder geld. De kwaliteit van het internet of de dienstverlening kan ook een belangrijke rol spelen. Veel mensen betalen te veel voor een abonnement met snelheden of opties die ze helemaal niet nodig hebben.

De eerste stap richting de meest voordelige plannen, packs, formules en abonnementen? Internetproviders vergelijken! Hou daarbij rekening met wat je nodig hebt en welke internetsnelheid je verkiest, en onthoud dat…

  • De juiste verbinding door je straat moet lopen. Glasvezel ligt bijvoorbeeld nog niet overal.
  • Niet alle providers internet leveren in alle gemeenten. Dit kan je nakijken op de website van de provider.

Overstappen

Als je een keuze hebt gemaakt, is het tijd om over te stappen. Dat gaat meestal heel snel: op 1 à 2 weken is de klus vaak geklaard. Sinds de telecom-wet van 2012 hoef je ook geen verbrekingsvergoeding meer te betalen als je na zes maanden overstapt, en ook administratief is het stuk simpeler geworden dankzij de Easy Switch-procedure.

  • De nieuwe operator gebruikt dezelfde technologie voor de internetverbinding.
    De deactivering en de activering vinden op dezelfde dag plaats. Volg de instructies van je nieuwe provider en je zal snel terug kunnen surfen op het internet.
  • De nieuwe operator gebruikt een andere technologie voor de internetverbinding.
    Je moet er zelf voor zorgen dat de deactivering en de activering op dezelfde datum plaatsvinden. Door gewoon dezelfde begindatum aan de nieuwe als einddatum aan de oude provider te geven zou je niet lang zonder internet mogen vallen. Neem zeker contact op met de klantenservice van je nieuwe provider als dit wel het geval is. Er is dan mogelijk een probleem met de configuratie, maar dit kan vanop afstand nagekeken worden.

Waarop letten bij een overstap?

Om te vermijden dat je enkele dagen zonder internet valt, raden we aan je huidige abonnement pas op te zeggen, nadat je een activatiedatum van de nieuwe internetprovider hebt gekregen. Je begint dus met het aanvragen van een nieuw abonnement voordat je een opzeggingsbrief verstuurt naar je oude provider.

Om 100 procent op veilig te spelen, kan je er ook voor kiezen om de opzeg pas in te dienen nadat je nieuwe provider de aansluiting effectief geactiveerd heeft, en je dus surft via de nieuwe provider.

Het nadeel is dat je dan wel een dubbele factuur hebt.

Contract opzeggen

Een contract opzeggen moet niet meer met een aangetekende brief gebeuren dankzij de Easy Switch-procedure. Een brief, e-mail of sms naar de operator volstaat.

Als je het e-mailadres van je internetprovider gebruikt (bijvoorbeeld naam@telenet.be), kan je het nog tot 18 maanden na de overstap gratis gebruiken, maar nadien zal je een ander e-mailadres moeten kiezen. Je kiest dan best voor een domeinnaam die losstaat van je provider (via Gmail, Outlook, Yahoo…).

Hou er rekening mee dat eventuele koppeldiensten (bijvoorbeeld telefonie) die aan het contract vasthangen, ook zullen worden gedeactiveerd.

Wanneer kan je overstappen?

Vanaf zes maanden na het begin van het contract, kan je overstappen wanneer je wil. Dankzij de telecom-wet van 2012 en de Easy Switch-procedure moet je dan geen verbrekingsvergoeding meer betalen. Als je dit doet vóór die zes maanden verstreken zijn, moet je mogelijk wel een vergoeding betalen, maar niet meer dan het resterende abonnementsgeld.

Loop je ergens tegenaan? Aarzel dan niet om ons team te contacteren.

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons