Wat is Easy Switch?

Dankzij de nieuwe Easy Switch-procedure wordt veranderen van internet- en tv-operator even gemakkelijk als wisselen van gsm-operator. De nieuwe operator regelt de deactivering van diensten bij de oude leverancier. Dat gebeurt binnen de 48 uur.

Overstappen naar een andere provider, blijft veel mensen afschrikken.

Dat is een jammere zaak en ook helemaal niet nodig, zeker omdat het al bij al goed meevalt om de administratie te regelen en te genieten van goedkopere tarieven.

Sinds juli 2017 werd het hele proces trouwens nog een stuk gemakkelijker. Toen lanceerde de overheid namelijk de Easy Switch-procedure, die je praktisch al het werk uit handen neemt, in samenwerking met Test-Aankoop en de telecom-regulator BIPT.

Er zijn wel twee voorwaarden voor kandidaat-switchers:

  1. Je moet op z’n minst vast internet of tv hebben op hetzelfde adres. Maak je gebruik van een product voor professionele klanten? Dan is Easy Switch niet van toepassing.
  2. Je wilt van operator veranderen voor internet en/of tv. Heb je beide diensten? Dan wordt Easy Switch automatisch toegepast op allebei. Wil je een gedeeltelijke migratie? Dan moet je uitdrukkelijk vragen om Easy Switch niet te gebruiken.

De volgende scenario’s helpen je om de juiste keuze te maken.

Situatie Behoefte Oplossing
Ik heb nog géén vaste producten. Ik wil een pakket met Internet + tv + vaste lijn. Geen probleem, maak je vergelijking en doe een aanvraag voor jouw geprefereerde leverancier. Wij regelen de rest voor u.
Ik heb een pakket met internet + tv + vaste lijn. Ik wil hetzelfde pakket maar ben op zoek naar een goedkopere provider. Geen probleem, maak je vergelijking en stap gemakkelijk over met je  Easy Switch-nummer.
Ik heb een pakket met internet + tv. Ik wil een pakket bij een andere provider met internet + tv + vaste lijn.   Geen probleem, maak je vergelijking en stap gemakkelijk over met je Easy Switch-nummer.
Ik heb een pakket met internet + tv. Ik wil alleen nog internet bij mijn nieuwe provider. Alleen internet wordt opgezegd bij uw oude operator met je Easy Switch-nummer. Je moet de tv-aansluiting afzonderlijk opzeggen.
Ik heb een pakket met internet + tv + vaste lijn. Ik wil geen vaste lijn meer in mijn pakket bij de nieuwe provider. Alleen de producten internet en tv worden bij je oude operator opgezegd met je Easy Switch-nummer. Je moet de vaste lijn afzonderlijk opzeggen.
Ik heb internet + tv. Ik wil internet + tv bij een goedkopere provider. Geen probleem, maak je vergelijking en stap gemakkelijk over met je  Easy Switch-nummer.
En wat met mijn gsm-abonnement? Als je gsm-abonnement in een pakket zit, verlies je het packvoordeel op je abonnement. Verder blijft je abonnement wel actief bij de huidige provider, tenzij je dat natuurlijk anders aangeeft bij de nieuwe provider.

Easy Switch werd in het leven geroepen om de overstap naar een andere telecom-operator voor internet en digitale televisie zo gemakkelijk mogelijk te maken. Enkele van de voordelen van de Easy Switch:

  • Beperkt de duur van de dienstonderbreking.
  • Beperkt de risico’s van dubbele facturering.
  • Vergemakkelijkt een bezoek van de technicus of installateur.
  • Regelt de vergoeding die je krijgt (€ 10) als de technicus niet komt opdagen.
  • Laat toe om de datum van opzegging te kiezen.

Je nieuwe provider moet zelf aan de slag met je Easy Switch-nummer om je pakket zonder gedoe en onnodige kosten te verhuizen. Het enige dat je zelf nog moet doen, is aangeven aan je huidige provider dat je wil overstappen.

Waar staat mijn Easy Switch-nummer?

Je persoonlijke Easy Switch-nummer staat sinds 1 juli 2017 op de maandelijkse factuur van je huidige provider.

Je kunt het ook terugvinden op je aankoopbevestiging of online klantenzone van je huidige provider. Vul dit nummer in bij je nieuwe aanvraag als je wil overstappen naar een nieuwe provider.

Aandachtspunten

Gebruikmaken van Easy Switch? Deze dingen moet je weten.

  • Easy Switch gaat uit van één ‘donoroperator’ en één ‘recipiëntoperator’. Als je klant bent bij meerdere operators, zul je een deel hiervan zelf moeten opzeggen.
    Internet en/of televisie moeten altijd deel uitmaken van de producten die je wenst te verhuizen.
  • De Easy Switch-procedure is standaard van toepassing. Je kunt vragen om er geen gebruik van te maken, wat concreet betekent dat je nieuwe operator géén toestemming heeft om in jouw plaats de verandering te regelen. Het kan dan wel zijn dat je te maken krijgt met een ongunstige dienstonderbreking en/of dubbele facturering. Hou daar dus rekening mee.
  • Verduidelijk zeker of je al dan niet je nummer wenst over te dragen (ook je mobiel nummer indien dat wordt aangeboden bij vaste diensten). Als je niets aangeeft, blijft het nummer bij je oude operator. Bij sommige operatoren is het echter niet mogelijk om je nummer te houden zonder een internetabonnement en riskeer je het nummer te verliezen.
  • De Easy Switch-procedure stelt je uiteraard niet vrij van betaling van bedragen die nog verschuldigd zijn aan de operator bij wie je weggaat.

Wanneer géén Easy Switch?

In de volgende gevallen is de Easy Switch-procedure niet van toepassing:

  • Gedeeltelijke overstap of migratie. Je wenst óf televisie, óf internet te veranderen, maar niet beide. In dit geval moet je zelf de diensten opzeggen bij de operator die je verlaat.
  • Je verhuist en verandert niet van provider.

Materiaal binnenbrengen bij je oude operator

Een paar dagen na het uitschakelen van je diensten bij je oude provider, ontvang je een brief waarin staat uitgelegd hoe het materiaal (modem, decoder, afstandsbediening) moet worden binnengebracht. Let op dat je dit ook effectief doet. De kans bestaat dat je oude operator een factuur stuurt voor materiaal dat niet werd binnengebracht, en dat vermijd je natuurlijk liever.

Loop je ergens tegenaan? Aarzel dan niet om ons team te contacteren.

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons