Wat is mijn meterstand, en hoe lees ik hem af?

Iedereen kent het wel: op gezette tijden krijg je een brief van je netbeheerder (Fluvius) waarin je gevraagd wordt om je meterstand door te geven. Tijd dus om af te dalen in de kelder en niet zelden met behulp van een zaklamp op zoek te gaan naar de reeks cijfertjes die je nodig hebt. We vertellen je wat  je meterstand is, niet te verwarren met je EAN-code of meternummer. Je leest ook hoe je de standen afleest, en vervolgens doorgeeft aan je netbeheerder.

 

Wanneer moet ik mijn meterstand doorgeven?

Meteropnamebrief

Je hebt een brief gekregen van je energieleverancier, waarin gevraagd wordt om je meterstanden door te geven: in die brief staat nauwkeurig uitgelegd hoe je dit doet. Let vooral op meternummer, meterstand, en of je een enkelvoudige dan wel tweevoudige meter hebt. Haal ook vooral de gas – en elektriciteitsmeter niet door elkaar!


Je kan dus niet kiezen wanneer je de meterstand doorgeeft: je moet het pas doen wanneer je een brief van de netbeheerder ontvangt.

Meteropnemer

Meestal krijg je gewoon een brief met de vraag om je meterstand op tijd door te geven. In het andere geval komt er een meteropnemer langs. Wanneer je niet thuis bent laat de meteropnemer een briefje achter voor een nieuw tijdstip. Als je dan opnieuw niet thuis bent, krijg je alsnog een brief om zelf je meterstand door te geven. Netbeheerders zijn in principe verplicht om elke vier jaar een meteropnemer langs te sturen. 

 

Verhuizen

Tijd om te verhuizen? Proficiat! Denk er dan wel aan dat je de meterstanden moet doorgeven, zowel van het huis dat je verlaat als het nieuwe waar je intrekt, zodat je energieleverancier een eindafrekening kan opmaken.

Best doe je dit vóór de sleuteloverdracht.

Als je dan toch bezig bent: waarom zou je je energiecontract niet onder de loep nemen? 

Ben je wel volledig tevreden? Ga je zomaar het contract van de vorige bewoner overnemen? Misschien verhuis je van een appartement naar een huis (of omgekeerd), dan is het zeker nodig om je energiecontract nader te bekijken.

 

Klinkt dit ingewikkeld? Wel, het hoeft niet zo te zijn. Onze verhuisservice zorgt ervoor dat jij kosteloos en zonder zorgen kan intrekken in je nieuwe stek, én geniet van het voordeligste tarief voor elektriciteit en gas. 

Dan kan jij je dus volledig concentreren op de inrichting van je gloednieuwe woonkamer.

 

Hoe lees ik mijn meterstand af?

De meterstand is een reeks cijfers die je terugvindt bij je elektriciteits- en gasmeter. Bij je elektriciteitsmeter wordt het verbruik in kWh (Kilowattuur) uitgedrukt, gas wordt in (kubieke meter) weergegeven. De meterstand stelt jou en je energieleverancier in staat om je verbruik nauwkeurig te meten. De energieleverancier berekent je jaarlijkse verbruik dus door de meterstand van het vorige jaar af te trekken van de meest recente meteropname. 

Het is mogelijk dat je thuis een enkelvoudige, dan wel een tweevoudige elektriciteitsmeter hebt. 

Bij de enkelvoudige zie je maar één meterstand, bij de tweevoudige zit het zo:

  • één meterstand voor de piekuren (aangegeven met het ‘zon’-symbool)
  • één meterstand voor de daluren (aangegeven met het ‘maan’-symbool)

(Meer info over de piek- en daluren vind en de voor- en nadelen van een tweevoudige meter vind je hier)

Het is dus belangrijk om goed te kijken wat voor meter je thuis hebt voor je de meterstand doorgeeft. 

Opgelet: naast de meterstand heeft je elektriciteits- of gasmeter ook een vast meternummer: het is belangrijk dat je eerst nakijkt of dat nummer klopt met het nummer dat vermeld staat op brief die je kreeg van je energieleverancier. 


Het bestaat meestal uit acht tot tien cijfers, en bevat geen cijfers na de komma zoals de meterstand. Bovendien is er ook nog sprake van een EAN-code, die het leveringspunt van gas of elektriciteit aanduidt. Die code is dus verbonden met een plaats, niet met een persoon of een specifieke meter. 

Voor elke energievorm is de code uniek, dus als je zowel elektriciteit als gas hebt, beschik je over 2 EAN-codes.

 

Hoe geef ik mijn meterstand door?

Belangrijk is vooral om je meterbrief goed door te nemen: daar vind je in feite alle informatie die je nodig hebt om je meterstand correct door te geven. 

Meestal moet je je meterstand binnen de 10 kalenderdagen doorgeven. Als je dit niet doet wordt er een schatting gemaakt van je verbruik.

De gemakkelijkste manier om je meterstand door te geven is online: op je meterbrief vind je een toegangscode waarmee je je kan aanmelden op de site van Fluvius. Vervolgens doorloop je enkele stappen en is je meterstand op een paar seconden doorgegeven!

Ook per telefoon kan je je meterstand doorgeven: je belt eenvoudig het nummer op je meterbrief en volgt de instructies die je krijgt. 

Het is belangrijk om bij het doorgeven van je meterstand je registratienummer en veiligheidscode bij de hand te houden: zo kan je die nummers intoetsen wanneer je daarom gevraagd wordt. Beide nummers vind je op de tweede pagina van je meterbrief.

 

Heb je nog een vraag voor ons? Wil je graag overschakelen van energieleverancier, of heb je hulp nodig bij een vergelijking? Laat ons iets weten, ons team van experts staat te springen om je verder te helpen.

 

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons

Aanbieders.be maakt gebruik van cookies – inclusief cookies van derde partijen – om informatie te verzamelen over de manier waarop bezoekers onze website gebruiken. Hiermee kunnen we je de best mogelijke ervaring bieden, onze website blijven verbeteren en jouw aanbiedingen doen die aansluiten bij je interesses. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Klik voor meer details over ons gebruik van cookies of om op elk moment jouw voorkeuren te wijzigen op ‘Meer informatie, ook over het weigeren van cookies’.
Akkoord