Kies je voor postpaid, of een pre-paid herlaadkaart?

Gepost op 21/11/2020 door Katelijn Eelen

Wat is nu de juiste keuze voor je smartphone? Een herlaadkaart, of toch maar een vast abonnement waarbij je elke maand hetzelfde bedrag betaalt? Wij zetten de voor – en nadelen voor je op een rij.

De herlaadkaart (prepaid)

Hierbij betaal je vooraf een bepaald bedrag, dat je kan ‘opgebruiken’ aan belminuten, sms’en of data. 

Ook binnen de herlaadkaarten bestaan er verschillende varianten: sommigen zijn toegespitst op belminuten, anderen op sms’en of data. Je zal dus nog altijd moeten kijken en vergelijken! 

Voor wie?

Als je je telefoon niet vaak gebruikt, kan een prepaid kaart erg handig zijn. 

Wat je niet gebruikt in één maand, wordt namelijk overgezet naar de volgende maand. Handig!

Je kan bovendien je limiet niet zomaar overschrijden: wanneer die in zicht komt, krijg je een melding, en zal je je kaart dus moeten herladen.

Veel ouders kopen net om die reden een herlaadkaart voor hun zoon of dochter: zo kunnen ze niet (onbewust) hun limiet overschrijden, en blijft hun gsm-gebruik binnen de perken.

De voordelen

  • Wat je niet verbruikt hebt, kan je overzetten naar de volgende maand.
  • Je betaalt alleen maar wanneer je verbruikt: een maand minder bellen is ook een maand minder betalen.
  • Je kan niet over je limiet gaan: geen onverwachte kosten dus.

De nadelen

  • Je zal je belkrediet nauwlettend in het oog moeten houden.

Het abonnement (post-paid)

Als je over een abonnement beschikt, betaal je achteraf, aan het eind van de maand. Hierbij is overzetten niet mogelijk: elke maand betaal je opnieuw hetzelfde bedrag. 

Het is erg belangrijk dat je een abonnement kiest dat aan je behoeften beantwoordt.

Net daarom is prijsvergelijking essentieel! Lees hieronder verder hoe dat zit. 

Voor wie?

Het abonnement is ideaal voor mensen die hun gsm dagelijks gebruiken, en zich dus niet kunnen permitteren dat hun belkrediet plots opraakt.

Welk abonnement je best kiest, hangt af van je verbruik. 

Alles hangt af van drie dingen: belminuten, sms’en en mobiele data. Er bestaan abonnementen die op elk van die drie zijn toegespitst: bekijk dus goed hoeveel je belt, sms’t of downloadt.

De voordelen

 

  • Je moet je belkrediet niet steeds opladen, en je kan dus blijven bellen, sms’en en downloaden zo veel je wil.
  • Je betaalt een vast maandelijks bedrag, en je hoeft niet steeds naar de winkel om je krediet op te laden.
  • Wanneer je het ideale abonnement hebt gevonden, betaal je de juiste prijs voor de juiste diensten.

De nadelen

  • Je zal moeten opletten dat je niet over je limiet gaat: anders zal je flink moeten bijbetalen aan het einde van de maand.
  • Het abonnement moet wel overeenstemmen met je verbruik, anders betaal je hoe dan ook te veel. Je zal dus het juiste abonnement moeten kiezen.

Het ideale abonnement voor jou

Het is essentieel om je telefoongebruik goed te analyseren, zodat je meteen weet welke deal het beste bij jou past. 

Bel je veel of weinig? Stuur je veel sms’en of helemaal niet? Kijk je graag filmpjes op YouTube en heb je dus veel data nodig? 

Voor elk profiel bestaat er een specifiek abonnement. Je zal dus moeten vergelijken! En dat doe je samen met ons.

Onze online vergelijker

Vul in onze online vergelijker je voorkeuren in, en je ziet meteen welke provider ideaal is voor jou. Wij tonen je alle promoties en speciale voordelen, bovendien ben je er bij ons zeker van dat je van de beste tarieven geniet. Je gebruikt onze filters om het aanbod nog verder naar jouw noden aan te passen. 

Het ideale abonnement gevonden? Dan schakelen wij je gratis over! Daar hoef je zelf niks voor te doen: wij regelen alle administratie, en zorgen gratis voor een vlekkeloze overstap. 

Maar dat is nog niet alles! Wanneer na een tijdje een nieuwe promotie opduikt, laten we je dat meteen weten: zo kan je opnieuw gratis overstappen. Nooit nog te veel betalen voor mobiele diensten, daar gaan we voor! 

Heb je een vraag over je mobiele abonnement? Of kunnen we je helpen met een vergelijking? Laat ons iets weten, ons team van experts staat voor je klaar. 

 


Gerelateerde artikels

Posted on 04/01/2024 by Charles
Maandelijkse afrekening voor je energie: hoe werkt het?

Met de maandelijkse afrekening betaal je gewoon wat je de afgelopen maand aan energie hebt gebruikt, volgens de actuele energieprijzen. Het is eigenlijk net als de rekening van je telefoonmaatschappij. Hiervoor heb je wel een digitale meter nodig.  Heb je er eentje? Dan gaan we hieronder in op waarom het handig is voor vaste, variabele, […]

Lees het artikel
In deze blog lees je alles over het vermijden van slapende energiecontracten, zoals het herkennen van een slapend energiecontract en overstappen naar een nieuw contract.
Posted on 18/01/2023 by Katelijn Eelen
Het capaciteitstarief: wat verandert er?

Vanaf 2023 vervangt in Vlaanderen het capaciteitstarief voor een deel de huidige netwerkkosten. Dat systeem zou goedkoper moeten zijn voor velen en ons netwerk minder belasten. De overheid wil steeds meer inzetten om elektriciteit fossiele brandstoffen te laten vervangen. Om het netwerk te vrijwaren, moeten we ons gebruik aanpassen. Het capaciteitstarief helpt om bewuster om […]

Lees het artikel