“Help, mijn GSM is in het water gevallen!” – Eerste hulp bij blunders

Gepost op 10/03/2014 door Katelijn Eelen
gsm water gevallen

Het kan iedereen overkomen… Tijdens het toiletbezoek valt je gsm in het water of je vergeet je smartphone uit je broekzak te halen voor je in het zwembad duikt. Geen paniek! In 9 van de 10 gevallen is je natte telefoon nog te redden. Wij verzamelden enkele tips om je mobiele vriendje te reanimeren.

Gsm in het water gevallen? Dit moet je doen

Om je gsm te redden na zijn gewaagde duik zijn er 4 stappen die je kan ondernemen:

Stap 1: verwijder meteen de batterij en simkaart

Haal (indien mogelijk*) onmiddellijk de batterij uit je gsm om kortsluiting te vermijden. Verwijder vervolgens je simkaart en dep met een handdoek of keukenpapier de binnen– en buitenkant van je gsm droog. Doe hetzelfde met de batterij. 

*Heb je een iPhone? Dan kan je enkel je simkaart verwijderen, en ga je meteen naar stap 3.

Stap 2: gebruik een stofzuiger

Haal de stofzuiger of kruimeldief erbij om het water aan de binnenkant van je gsm zoveel mogelijk op te zuigen. Probeer dit ongeveer een kwartier te doen. Met de stofzuiger kan je het water wegzuigen waar je met een doekje niet bij kon.

Stap 3: de slimme rijsttruc

Vul een bakje met ongekookte rijst, graaf je telefoon goed in en laat het toestel minstens 48 tot 72 uur hierin liggen. Omdat rijst vocht absorbeert heb je met deze methode de meeste kans om je gsm van de verdrinkingsdood te redden. 

De batterij en simkaart moet je niet in het bakje met rijst stoppen. Leg deze gewoon apart zolang je telefoon aan het drogen is.

Heb je geen rijst? Couscous of (uiteraard, propere) kattenbakvulling werken even goed!

Stap 4: de ultieme test

Wanneer je jouw gsm hebt uitgegraven kan je de simkaart en/of de batterij terugplaatsen en het toestel aanzetten. In de meeste gevallen zal je telefoon terug werken, al kan het gebeuren dat er nog wat vocht in het display is achtergebleven.

Opgelet! Er zijn 2 mogelijke scenario’s waarbij je net iets anders te werk moet gaan:

  • Je gsm is in het toilet gevallen

Maak je gsm eerst schoon met schoonmaakmiddel voor je aan stap 1 begint… Kwestie van hygiëne.

  • Je gsm heeft in de zee gezwommen 

Het zout in zeewater is zeer schadelijk voor je gsm. Voor je aan de stappen hierboven begint, hou je het toestel best even onder een kraan met lopend water om het zout weg te spoelen.

Let op: dit doe je beter NIET als je gsm in het water is gevallen

  • Droog je gsm zeker niet met een haardroger. Een haardroger blaast warme lucht en dat kan kortsluiting veroorzaken wanneer je het toestel opnieuw opstart.
  • Leg je smartphone niet in de zon of op de verwarming, want ook dit kan onherstelbare schade veroorzaken.
  • Hier gaan de meesten in de fout: probeer niet meteen of je gsm nog werkt door allerlei functies te testen of hem aan of uit te zetten. Doorloop eerst de stappen die we hierboven opsomden en wacht enkele dagen. Als je je gsm aanzet terwijl er nog vocht in zit, riskeer je kortsluiting en kunnen interne onderdelen beschadigd worden.
  • Niet schudden met het toestel! Door met je natte telefoon te schudden is er kans dat het water zich verspreidt en meer schade veroorzaakt.

Werkt je gsm toch niet?

Heb je alle stappen zorgvuldig doorlopen en werkt je smartphone nog steeds niet? Dan kan je hem alsnog naar een officiële verkoper of hersteldienst brengen. Soms is het alleen een kwestie van de batterij te vervangen. Veel succes!


Gerelateerde artikels

Posted on 04/01/2024 by Charles
Maandelijkse afrekening voor je energie: hoe werkt het?

Met de maandelijkse afrekening betaal je gewoon wat je de afgelopen maand aan energie hebt gebruikt, volgens de actuele energieprijzen. Het is eigenlijk net als de rekening van je telefoonmaatschappij. Hiervoor heb je wel een digitale meter nodig.  Heb je er eentje? Dan gaan we hieronder in op waarom het handig is voor vaste, variabele, […]

Lees het artikel
In deze blog lees je alles over het vermijden van slapende energiecontracten, zoals het herkennen van een slapend energiecontract en overstappen naar een nieuw contract.
Posted on 18/01/2023 by Katelijn Eelen
Het capaciteitstarief: wat verandert er?

Vanaf 2023 vervangt in Vlaanderen het capaciteitstarief voor een deel de huidige netwerkkosten. Dat systeem zou goedkoper moeten zijn voor velen en ons netwerk minder belasten. De overheid wil steeds meer inzetten om elektriciteit fossiele brandstoffen te laten vervangen. Om het netwerk te vrijwaren, moeten we ons gebruik aanpassen. Het capaciteitstarief helpt om bewuster om […]

Lees het artikel

Aanbieders.be maakt gebruik van cookies – inclusief cookies van derde partijen – om informatie te verzamelen over de manier waarop bezoekers onze website gebruiken. Hiermee kunnen we je de best mogelijke ervaring bieden, onze website blijven verbeteren en jouw aanbiedingen doen die aansluiten bij je interesses. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Klik voor meer details over ons gebruik van cookies of om op elk moment jouw voorkeuren te wijzigen op ‘Meer informatie, ook over het weigeren van cookies’.
Akkoord