Je wilt je energiecontract opzeggen… maar hoe moet dat?

Posted on 04/08/2018 by Anke
energiecontract opzeggen
Als je wil veranderen van leverancier is je energiecontract opzeggen niet nodig. Je moet enkel een nieuwe leverancier zoeken en een energiecontract afsluiten. Je moet wel rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Je nieuwe leverancier regelt alles met je oude leverancier. Er zijn leveranciers met een wachttijd voor nieuwe klanten. Vraag altijd na vanaf welke datum jouw nieuwe leverancier je energie kan beginnen te leveren.Als je leverancier het contract opzegt, moet hij je minimaal 1 maand de tijd geven om een nieuwe leverancier te zoeken.

Geen verbrekingsvergoeding meer

Gezinnen en KMO’s moeten geen verbrekingsvergoeding meer betalen sinds 13 september 2012. Dit is een beslissing van de federale overheid. Ter informatie: een KMO is een bedrijf met een maximumverbruik van 50 MWh elektriciteit en 100 MWh aardgas. Voor grotere bedrijven geldt nog wel een verbrekingsvergoeding. In de Algemene Voorwaarden van het contract staan de opzegvoorwaarden.Om gratis te veranderen van leverancier moeten gezinnen en KMO’s enkel een contract met een andere leverancier tekenen. De nieuwe leverancier zorgt voor een vlotte leverancierswissel binnen de maand.

Ook geen verbrekingsvergoeding in deze gevallen:

  • Wanbetaling: Een leverancier mag een contract opzeggen wegens wanbetaling van huishoudelijke verbruikers (= contract op privénaam voor een woning waar je gedomicilieerd bent). In dat geval kan hij ook geen vergoeding aanrekenen
  • Verhuizen: Bij een verhuizing wordt je contract verdergezet op je nieuwe adres. Je moet je leverancier wel tijdig inlichten over de verhuizing. In bepaalde situaties kan je als particuliere verbruiker (= contract op privénaam voor een woning waar je al dan niet gedomicilieerd bent) vroegtijdig opzeggen: - als je verhuist naar het buitenland of een ander gewest; - als je verhuist naar een woning zonder aparte meter; - als je gaat inwonen bij iemand die al een contract heeft.
  • Late leverancierswissel: Als de werkelijke wisseldatum later valt dan de afgesproken datum, mag de oude leverancier de particuliere verbruiker (= contract op privénaam voor een woning waar je al dan niet gedomicilieerd bent) ook geen verbrekingsvergoeding aanrekenen. Hij moet tot de effectieve wisseldatum verder leveren aan dezelfde voorwaarden.

Om je bezoek aan onze website persoonlijker en makkelijker te maken, gebruikt onze website cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.
Got it!