Je wilt je energiecontract opzeggen… maar hoe moet dat?

Gepost op 06/04/2021 door Anke
Faut-il payer des frais de résiliation pour résilier un contrat d'énergie ?

Je wil wisselen van energieleverancier, je gaat verhuizen, … Hoe dan ook: je wil je energiecontract opzeggen. Maar hoe werkt dat juist? Wij zetten de belangrijkste punten op een rijtje.

Veranderen van energieleverancier

Als je wil veranderen van energieleverancier is het niet nodig om zelf je contract op te zeggen. Je moet enkel een nieuwe leverancier zoeken en een energiecontract afsluiten — de nieuwe leverancier regelt dan alles met de oude. Je moet wél rekening houden met een opzegtermijn van 1 maand. Zo krijgt je leverancier de kans om het contract over te zetten en de meterstanden te controleren. 

Ga je verhuizen, dan hoef je geen maand te wachten op je nieuwe contract. De kans is dan groot dat je al binnen een week aangesloten bent bij je nieuwe leverancier.

In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat je nieuwe leverancier met een wachttijd werkt. Dit is echter alleen wanneer hij door extreme drukte geen nieuwe aanvragen kan verwerken.

Zegt je leverancier zelf het contract op? Dan moet hij je 2 maanden de tijd geven om een nieuwe leverancier te zoeken.

Geen verbrekingsvergoeding meer

Sinds 2012 moeten gezinnen en KMO’s geen verbrekingsvergoeding meer betalen. Om gratis te veranderen van leverancier moeten zij dus enkel een contract met een andere leverancier tekenen.

Onder KMO’s worden bedrijven verstaan met een jaarlijks maximumverbruik van 50.000 kWh elektriciteit en 100.000 kWh aardgas. Voor grotere bedrijven liggen de regels anders. In dat geval controleer je best de algemene voorwaarden in het contract om te kijken welke bepalingen er juist gelden.

En wat in andere situaties?

Er zijn nog een paar andere situaties waarin je geen verbrekingsvergoeding hoeft te betalen wanneer je je energiecontract opzegt:

  • Wanbetaling: Een leverancier mag een contract opzeggen wegens wanbetaling bij huishoudelijke verbruikers*. Hij kan hier echter geen vergoeding voor aanrekenen. Bovendien is hij verplicht om je 2 maanden de tijd te geven om een nieuwe energieleverancier te vinden.
  • Verhuizen: Bij een verhuizing mag je altijd je contract verbreken of meenemen naar je nieuwe adres. In dit laatste geval moet je je leverancier hier wel tijdig over inlichten via een energieovernamedocument of telefonisch.

* Onder huishoudelijke of particuliere verbruikers verstaan we verbruikers met een contract op privénaam voor een woning waar je gedomicilieerd bent.

Houd rekening met de vaste vergoeding

Sinds 2018 mogen energieleveranciers een vaste vergoeding aanrekenen per gestart leveringsjaar in plaats van pro rata (de termijn waarbinnen er effectief energie geleverd werd). Een leverancier mag je dus een volledige jaarlijkse vergoeding vragen, zelfs als je na 1 maand al wil overstappen naar een ander bedrijf. Houd hier rekening mee wanneer je van energieleverancier wil wisselen.

Heb je hier nog vragen over en wil je graag wat meer informatie? Neem dan gerust contact op met ons!

Contacteer ons

Vergelijk nu

Vergelijk hier de verschillende energieleveranciers.

 


Aanbieders.be maakt gebruik van cookies – inclusief cookies van derde partijen – om informatie te verzamelen over de manier waarop bezoekers onze website gebruiken. Hiermee kunnen we je de best mogelijke ervaring bieden, onze website blijven verbeteren en jouw aanbiedingen doen die aansluiten bij je interesses. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Klik voor meer details over ons gebruik van cookies of om op elk moment jouw voorkeuren te wijzigen op ‘Meer informatie, ook over het weigeren van cookies’.
Akkoord