Home » Telefonie » Vraag & Antwoord » Abonnement of prepaid (herlaadkaart)

Abonnement of prepaid (herlaadkaart)


Bij de keuze voor een GSM provider maak je ook de keuze of je een maandelijks abonnement of een herlaadkaart (prepaid) kiest.

Abonnement

Bij een abonnement betaal je iedere maand een vast bedrag voor je abonnement of beltegoed. Bij de meeste abonnementen krijg je hiervoor een bepaald aantal belminuten of sms'jes. Verbruik je meer belminuten of sms'jes, dan wordt dit achteraf verrekend.

Kun je inschatten hoeveel minuten je per maand belt of hoeveel sms'jes je verstuurd, dan bel je het voordeligste met een abonnement. Want bel je minder dan waar je recht op hebt in het abonnementsgeld dan gooi je als het ware geld weg. Soms kun je niet gebruikte belminuten meenemen naar een volgende periode, maar dit is niet bij elk abonnement van toepassing. Algemeen geldt; hoe groter het aantal belminuten, hoe lager de kosten per minuut.

Tegenwoordig bieden steeds meer providers een abonnement aan in combinatie met een GSM-toestel. De kostprijs van het toestel zit verwerkt in de maandelijkse abonnementsgeld. Je betaalt het toestel dus af via het abonnement.

Prepaid

Wil je mobiel bellen maar niet gebonden zijn aan een abonnement, kies dan voor prepaid (herlaadkaart). Bij een prepaid of herlaadkaart betaal je vooraf een bepaald bedrag, dit bedrag is jouw bel-tegoed. Is dit tegoed op dan dien je wederom een bepaald bedrag te storten voordat je weer kunt bellen. Je hebt dus geen vaste maandelijkse kosten en je krijgt geen rekening thuisgestuurd. Je betaalt enkel voor datgene dat je hebt gebruikt.
De kosten per minuut/sms liggen over het algemeen hoger dan bij een abonnement.



Meer FAQs