Wat is het juiste moment om over te stappen?

We zien het vaak: mensen die jarenlang uit gewoonte bij dezelfde telecom-operator blijven omdat ze geen zin hebben in de administratieve rompslomp, of omdat ze vrezen een verbrekingsvergoeding te moeten betalen. Maar laat overstappen nu net de sleutel zijn tot besparen.

Voor de twijfelaars hebben we goed nieuws.

De twee obstakels die we hierboven aanstipten, administratie en een eventuele verbrekingsvergoeding, mogen in principe geen issue meer zijn.

Daar zitten de volgende maatregelen voor iets tussen:

  1. De administratieve rompslomp voor internet en tv werd in 2017 sterk verminderd dankzij de Easy Switch-procedure.
  2. Het betalen van een verbrekingsvergoeding is al sinds 2012 gemakkelijk te vermijden dankzij de telecom-wet. Deze wet legt vast dat je al na zes maanden kunt overstappen zonder extra kosten.

Beide wetten werden in het leven geroepen om consumenten meer bewegingsvrijheid te geven en vergelijkgedrag te stimuleren, en op die manier de telecom-prijzen onder druk te zetten en de markt te liberaliseren.

Meer informatie over Easy Switch vind je hier.

Hieronder houden we de telecom-wet tegen het licht. Die is het meest bepalend voor kandidaat-overstappers die zonder extra kosten de sprong willen wagen.

Overstappen zonder betalen

Wat is er nu precies vastgelegd in de telecom-wet?

  • Als je na zes maanden beslist om over te stappen naar een andere telecom-operator, moet je geen verbrekingsvergoeding meer betalen. Dit geldt voor contracten van bepaalde en van onbepaalde duur.
  • Alleen wie een contract opzegt in de eerste zes maanden van de looptijd, moet nog een vergoeding betalen, met als beperking de prijs van het abonnement van de eerste zes maanden. Dit bedrag kan eventueel worden verhoogd met de restwaarde van de gsm of smartphone die gratis werd aangeboden via koppelverkoop.
  • Operatoren moeten een afschrijvingstabel opstellen met een maximale duurtijd van twee jaar. Je hoeft dus niet langer volledig op te draaien voor een gratis toestel als een contract vroegtijdig wordt stopgezet. Alleen het restbedrag is verschuldigd bij opzeg van een abonnement.
  • Vóór 2012 kon je een contract alleen opzeggen via een aangetekende brief, maar dit werd versimpeld. De opzegbrief mag ook via de website, met een e-mail, een sms of via de post worden verstuurd. Je moet ook geen reden meer geven: elke reden is geldig, ook een tariefverhoging.

Ook de volgende bepalingen maken deel uit van de telecom-wet:

  • Contracten aanpassen of met stilzwijgende instemming verlengen, gaat niet meer: je operator heeft hiervoor altijd jouw schriftelijke toestemming nodig.
  • Telecom-operatoren mogen je niet langer opbellen om een contract voor internet, tv of (mobiele) telefonie af te sluiten.
  • Een overstap naar een andere operator mag hoogstens één werkdag in beslag nemen.
  • Het ‘bill shock’-systeem houdt in dat je een gratis waarschuwing krijgt wanneer een bepaald financieel of dataplan wordt overschreden.

Uitzondering op de regel

Als groter bedrijf ligt het anders, de telecomwet is alleen van toepassing op consumenten en kleine zelfstandigen. Abonnees met meer dan vijf oproepnummers worden niet beschermd.

Vergelijken en overstappen

Het juiste moment om over te stappen is dus op eender welke moment vanaf zes maanden na het begin van je contract. Met dit goede nieuws kan je onmiddellijk tot actie overgaan.

Gsm-abonnementen vergelijken | Internetabonnementen vergelijken | Vaste lijnabonnemente vergelijken | Tv-abonnementen vergelijken

Loop je ergens tegenaan? Aarzel dan niet om ons team te contacteren.

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons

Om je bezoek aan onze website persoonlijker en makkelijker te maken, gebruikt onze website cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.
Got it!