Home » Internet » Vraag & Antwoord » Veranderen van internetabonnement

Veranderen van internetabonnement


Overstappen van internetprovider. Hoe gaat het in zijn werk?

U kan tegenwoordig heel gemakkelijk veranderen van internetprovider.  Zo surft u veel sneller voor hetzelfde geld. Of u surft aan dezelfde snelheden voor een pak minder kosten.  U kan uw aanvraag altijd online indienen via de website van de provider, en na ongeveer 1 of 2 weken bent u reeds overgeschakeld.

Waarop letten bij een overstap?

Om te vermijden dat u zonder internet valt, raden we u aan uw huidige abonnement pas op te zeggen, nadat u een activatiedatum van uw nieuwe internetprovider heeft ontvangen.  Om 100% op veilig te spelen, kan u er ook voor opteren uw opzeg pas in te dienen nadat uw nieuwe provider de aansluiting effectief geactiveerd heeft, en u dus reeds surft via de nieuwe provider.

Een contract opzeggen moet niet meer aangetekend gebeuren. Een brief, e-mail of sms naar de operator volstaat.

Let op: Houd verder ook rekening met eventuele koppeldiensten (telefonie?) die aan het contract vasthangen, ook deze zullen worden gedeactiveerd.

Wanneer kan u overstappen?

U kan overstappen wanneer u wil. Dankzij de nieuwe telecom wet moet u voortaan geen opzegvergoeding meer betalen. Tenzij je dat in de eerste zes maanden van je contract doet, dan betaal je wel, maar niet meer dan het resterend abonnementsgeld voor die periode.

Hoe overstappen?

Er zijn 4 verschillende situaties mogelijk;

  1. U heeft een vaste telefoonlijn van Belgacom en stapt over van de ene naar de andere ADSL provider
  2. U heeft nog geen vaste telefoonlijn van Belgacom en stapt over van de ene naar de andere ADSL provider
  3. U stapt over van Telenet (kabel) naar een ADSL provider
  4. U stapt over van een ADSL provider naar Telenet (kabel).


U heeft een vaste telefoonlijn van Belgacom en wilt een nieuwe ADSL provider

Dit is veruit de meest eenvoudige overstap die u kan maken zonder enige technische interventie.

Na een 10 tal dagen krijgt u een activatiedatum per post en/of mail van uw nieuwe provider. Op die datum zegt u uw contract bij uw huidige internetprovider op. U krijgt van uw nieuwe provider ook een paswoord en gebruikersnaam die u in uw modem moet instellen. Vanaf dat moment bent u online bij uw nieuwe provider. Indien gewenst belt uw even binnen bij uw nieuwe provider en zij helpen u verder zodat uw binnen de 5 minuten zorgeloos kan surfen.

Doorgaans kan u uw huidige modem gewoon gebruiken bij de nieuwe provider. Als uw nieuwe abonnement een ADSL2+ techologie betreft, controleer dan wel eerst of u huidige modem dit ondersteund. (is uw modem 2 jaar of jonger, dan is dit meestal het geval)


U hebt geen vaste telefoonlijn van Belgacom en wilt een nieuwe ADSL provider

Aangezien u (waarschijnlijk) geen actieve vaste lijn hebt bij Belgacom moet u bij uw bestelling kiezen voor een

Meer FAQs